Przedsiębiorca chroniony jak konsument

Przedsiębiorca chroniony jak konsument

W dniu 26 lutego 2020 r. w Ministerstwie Rozwoju odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Doskonalenia Regulacji Gospodarczych. Tematyka posiedzenia objęła omówienie zmian w Kodeksie cywilnym oraz ustawie o prawach konsumenta wchodzących w życie od 1 czerwca br. W wyniku wprowadzonych zmian przepisów - jednoosobowe firmy osób fizycznych uzyskają ochronę przewidzianą dla konsumentów w zakresie stosowania klauzul niedozwolonych prawem, rękojmi za wady oraz możliwości odstąpienia od umowy zawartej elektronicznie lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

 

Posiedzeniu przewodniczył Marek Niedużak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Uczestniczyli w nim m.in. przedstawiciele organizacji pracodawców, Naczelnej Rady Adwokackiej i Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Związek Rzemiosła Polskiego reprezentowany był przez Elżbietę Lutow i Jarosława Romaniuka z Zespołu Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Jak wynika ze zmian Kodeksu cywilnego, określone uprawnienia, dotąd przyznawane konsumentom, będą także stosowane wobec przedsiębiorców osób fizycznych zawierających umowy bezpośrednio związane z ich działalnością gospodarczą. Warunkiem jest, aby z ich treści wynikało, że nie posiadają one dla nich charakteru zawodowego. Ma to przede wszystkim wynikać z przedmiotu wykonywanej działalności, określonej w CEiDG.

 

Uczestnicy spotkania zgodnie twierdzili, że nowe przepisy budzą wątpliwości i mogą być różnie interpretowane przez obie strony transakcji. Zwracano uwagę, że przy praktyce nadmiernego rozbudowywania przez przedsiębiorców wpisów PKD, określających nie tylko faktycznie prowadzoną działalność, nowe przepisy będzie można stosować w każdej działalności. Najwięcej problemów zgłaszano w związku z umowami zawieranymi na odległość (e-commers) oraz leasingu. Nie wiadomo, jak rozstrzygać, czy dany zakup jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Postulowano wydanie przez Ministerstwo Rozwoju objaśnień, które rozwiałyby zgłaszane wątpliwości.

 

Elżbieta Lutow zwróciła uwagę, że potrzebne jest rozstrzygnięcie, co w praktyce oznacza, że „dana umowa będzie miała charakter zawodowy”, tak aby wyraźnie wyjaśnić, że chodzi wyłącznie o zakupy produktów lub usług, w przypadku których nabywca występuje jako profesjonalista i jest zdolny w momencie zakupu prawidłowo ocenić jakość i cechy nabywanego przedmiotu. Tak aby nie interpretowano tego przepisu na niekorzyść nabywców.

 

Przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju przyjęli uwagi uczestników spotkania i zadeklarowali podjęcie działań prowadzących do usunięcia zgłaszanych wątpliwości przed wejściem w życie nowych przepisów.

 

Link na Facebooku

 

Źródło: Związek Rzemiosła Polskieg

H&Z Sp. z o.o. S.K.

ul. Pilotów 19 U 4-5,
80-460 Gdańsk

sekretariat@hejne.pl

58 58 58 913