Ostatnie Spotkanie Konsultacyjne na temat zmian w KSeF

Ostatnie Spotkanie Konsultacyjne na temat zmian w KSeF

W czwartek miałam okazję uczestniczyć w ostatnim już spotkaniu konsultacyjnym dotyczącym zaplanowanych zmian w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Dyskusje te, zorganizowane przez Ministerstwo Finansów, miały na celu zebranie opinii i sugestii przedsiębiorców, co ma przyczynić się do optymalizacji systemu. Oto, co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć o nadchodzących zmianach i propozycjach, które zostały przedyskutowane.

Kiedy Spodziewać Się Wdrożenia?

Decydujące informacje na temat daty wdrożenia KSeF mają zostać ogłoszone na przełomie kwietnia i maja. Firmy apelują, by data wdrożenia nie pokrywała się z końcem roku finansowego, sugerując uniknięcie daty 1 stycznia 2025.

W trakcie konsultacji przedstawiciele MF zadeklarowali, że:

• nie będzie znaczących zmian systemu ze względu na koszty, jakie poniosły już firmy; jeżeli będzie to możliwe, to nie będzie zmieniona obecna schema;

• będą wprowadzane tylko zmiany konieczne;

• nie będzie utrzymana dobrowolność KSeF-u;

• nie zostanie zlikwidowany JPK_V7;

• nie zrezygnują z wprowadzenia obowiązku podawania numeru KSeF w przelewach, gdyż ułatwi to resortowi raportowanie informacji o zatorach płatniczych;

• termin wejścia w życie obowiązku podawania numeru KSeF w przelewach będzie przesunięty w porównaniu z nowym terminem wejścia w życie obowiązkowego KSeF;

• nie planują wprowadzenia kar za niepodawanie numeru KSeF w przelewach.

Jakich zmian możemy się spodziewać w KSeF w 2024 roku?

Zmiana tokenów na certyfikaty

MF planuje udostępnienie certyfikatów od połowy roku 2024 r., zgodnie z pierwotnym harmonogramem; będzie wprowadzona funkcjonalność umożliwiająca odpytywanie, czy certyfikat jest ważny.

Możliwość przypisania tokenów do konkretnych osób

Nowym rozwiązaniem dla firm ma być możliwość przypisania tokenów do konkretnych osób. Przykładowo, biuro rachunkowe będzie mogło wskazać konkretną osobę do pracy z kontrahentem.

 

Łatwiejsza autoryzacja dla osób „wykluczonych cyfrowo”

Urzędy skarbowe będą zobowiązane przez Szefa KAS do udzielenia wsparcia takim osobom; MF zastanawia się nad umożliwieniem składania papierowego ZAW-FA przez osoby fizyczne mające profil zaufany.

Wprowadzenie statusu faktury do autoryzacji, aby zabezpieczyć podatników przed wyłudzeniem VAT na dane ich firmy

Resort finansów rozważa wprowadzenie funkcjonalności, która umożliwi wskazanie podmiotu, od którego nie chcemy otrzymywać faktur.

Likwidacja limitów logowań do API

Ograniczenia API będą sukcesywnie znoszone; podatnicy będą informowani o zmianach wpływających na ich programy i będą podawane daty wprowadzanych zmian; będzie wsparcie dla firm wystawiających kilkadziesiąt tysięcy faktur; można zgłaszać się do MF, aby nawiązywać współpracę.

Kancelaria Usług Księgowych Hejne S.K.

ul. Pilotów 19 U 4-5,
80-460 Gdańsk

sekretariat@hejne.pl

58 58 58 913