BLOG

09.07.2020

ZASIŁEK OPIEKUŃCZY PRZEDŁUŻONY DO 26 LIPCA 2020 ROKU

Centralny Rejestr Beneficjentów rzeczywistych
Czytaj więcej
09.07.2020

Centralny Rejestr Beneficjentów rzeczywistych

13 lipca 2020r. upływa termin zgłoszenia do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Jest to ważna informacja dla spółek prawa handlowego.

CRBR to system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką. 

Jednym z głównych zadań CRBR jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Posiadanie dokładnych i aktualnych danych o beneficjentach rzeczywistych ma kluczowe znaczenie dla zwalczania tych zjawisk, ponieważ uniemożliwia przestępcom ukrycie swojej tożsamości w skomplikowanej strukturze korporacyjnej. Publiczny charakter rejestru, umożliwiający każdemu nieodpłatny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych, zapewnia również większą kontrolę informacji przez społeczeństwo obywatelskie oraz przyczynia się do zwiększenia zaufania do rynku finansowego i uczestników obrotu gospodarczego.

Jakie dane zawiera CRBR?

Rejestr gromadzi dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych spółek:

  • jawnych,
  • komandytowych,
  • komandytowo-akcyjnych,
  • z ograniczoną odpowiedzialnością;
  • prostych spółek akcyjnych (od 1 marca 2021 r.)
    akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).

Kim jest beneficjent rzeczywisty spółki?

  • To osoba fizyczna lub osoby fizyczne:

sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę, lub
w imieniu których są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna.


W przypadku spółki – osoby prawnej, innej niż spółka, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, podlegającym wymogom ujawniania informacji na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej lub odpowiadającym im przepisom prawa państwa trzeciego, beneficjentem rzeczywistym spółki jest:

  • osoba fizyczna będąca udziałowcem lub akcjonariuszem spółki, której przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji tej osoby prawnej,
  • osoba fizyczna dysponująca więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym  spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
  • osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad osobą prawną lub osobami prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów lub akcji spółki, lub łącznie dysponującą więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu,
  • osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad spółką przez posiadanie w stosunku do niej uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351), lub
  • osoba fizyczna zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w organach spółki w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych w powyższych punktach oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.                                                                                                      Ustawa definiuje jeszcze 2 przypadki, w których instytucje obowiązane identyfikują beneficjentów rzeczywistych swoich klientów:
  • w przypadku klienta, który jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, wobec którego nie stwierdzono przesłanek lub okoliczności mogących wskazywać na sprawowanie kontroli nad nim przez inną osobę fizyczną lub osoby fizyczne przyjmuje się, że taki klient jest jednocześnie beneficjentem rzeczywistym,
    w przypadku klienta będącego trustem przyjmuje się, że beneficjentem rzeczywistym jest założyciel, powiernik, nadzorca (jeśli został ustanowiony), beneficjent trustu i/lub inna osoba, która sprawuje kontrolę nad trustem.
  • Jednak w tych przypadkach informacja o beneficjentach rzeczywistych (trustów i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) nie jest przekazywana do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Pełna definicja beneficjenta rzeczywistego znajduje się w art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r., poz. 971).
Można składać wnioski online na Dobry Start
Czytaj więcej
03.07.2020

Można składać wnioski online na Dobry Start

Uwaga Drodzy Rodzice❗️


✅Można składać wniosek online o dobry start


↘️↘️
300 zł – tyle wynosi jednorazowe wsparcie dla ucznia rozpoczynającego rok szkolny. - Od 1 lipca rodziny mogą składać wnioski online o świadczenie z programu „Dobry Start”. Wniosek można złożyć przez bankowość elektroniczną, portal Emp@tia, a także Platformę Usług Elektronicznych ZUS.


Dla kogo świadczenie dobry start❓


Świadczenie dobry start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole aż do ukończenia przez nie 20 roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymają świadczenie do ukończenia przez nie 24 roku życia. Co ważne, od 2019 r. świadczenie przysługuje również uczniom szkół dla dorosłych i policealnych.


Program obejmuje dzieci wychowujące się zarówno w rodzinach, jak i te przebywające w pieczy zastępczej.


Jak dostać świadczenie❓


Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić mama lub tata dziecka, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka(czyli osoba, która sprawuje faktyczną opiekę nad dzieckiem i wystąpiła do sądu o adopcję tego dziecka), a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.


Wnioski online już teraz


Wnioski o świadczenie dobry start od 1 lipca rodzice mogą składać drogą elektroniczną przez ministerialny portal www.empatia.mrpips.gov.pl, bankowość elektroniczną lub portal usług elektronicznych ZUS. Świadczenie dobry start nie podlega unijnej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Oznacza to, że gmina ustala prawo do świadczenia dobry start samodzielnie i nie przekazuje wniosku do wojewody, nawet jeśli jeden z rodziców dziecka przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - w państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Szwajcarii.


Papierowe wnioski od 1 sierpnia


Przyjmowanie wniosków papierowych rozpocznie się 1 sierpnia. Miejscem składania i realizacji wniosków będą te same instytucje, które realizują obecnie świadczenie wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500+”. W przypadku rodzin zastępczych wnioski będą składane do powiatowych centrów pomocy rodzinie.


Kiedy otrzymam wsparcie❓


Im wcześniej rodzina złoży wniosek, tym szybciej trafi do niej świadczenie dobry start. Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września.


Więcej pieniędzy w domowym budżecie


Świadczenie z programu „Dobry Start” jest zwolnione od podatku. Co więcej, nie podlega egzekucji ani wliczeniu do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia.


Nie przegap terminu!


Uwaga! Jeśli chcesz otrzymać wsparcie, wniosek należy złożyć najpóźniej do 30 listopada. W przeciwnym razie prawo do świadczenia dobry start przepadnie.


Lista banków uczestniczących w programie:


Alior Bank S.A.
PKO Bank Polski S.A./Inteligo
Bank Pocztowy S.A.
Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.
BNP Paribas Bank Polska S.A.
Credit Agricole Bank Polska S.A.
Getin Noble Bank S.A.
ING Bank Śląski S.A.
mBank S.A.
Bank Millennium S.A.
Nest Bank S.A.
Bank Pekao S.A.
SGB-Bank S.A.


Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Jednolita stawka VAT 8% dla usług gastronomicznych?
Czytaj więcej
29.06.2020

Jednolita stawka VAT 8% dla usług gastronomicznych?



Jednolita stawka 8% VAT na całą gastronomię❓
↘️↘️↘️

????Nie ulega wątpliwości, że gastronomia jest jednym z sektorów najsilniej dotkniętych przez pandemię koronawirusa. Branża została w zasadzie zamknięta w ramach ograniczeń wprowadzonych w celu walki z wirusem. Część restauracji nie przetrwała tego trudnego okresu, dla innych walka dopiero się zaczyna – funkcjonują, jednak ich obroty są znacznie niższe niż jeszcze kilka miesięcy temu. Dlatego Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje do rządu o objęcie całej gastronomii jednolitą stawką 8% VAT.

✅Firmom w istotnym stopniu pomogła tarcza finansowa PFR, umożliwiając przetrwanie okresu, w którym de facto nie zarabiały – stwierdził prezes ZPP Cezary Kaźmierczak – Problemy nie skończyły się jednak wraz z otwarciem restauracji: ich dochodowość jest w tej chwili ograniczona zarówno przez zmniejszony popyt, jak i konieczność ponoszenia kosztów na dostosowanie się do wyższych standardów sanitarnych.

Wkład gastronomii w polski PKB to ok. 37 mld zł, a rynek jest zdominowany przez mikro i małych przedsiębiorców. Branża daje zatrudnienie blisko milionowi osób, głównie młodych. W ciągu ostatnich kilku lat, mogliśmy dostrzec na rynku restauracyjnym wyraźny trend wzrostowy.

✅Mimo kolejnych regulacji zmniejszających dochodowość biznesu gastronomicznego, restauracje radziły sobie coraz lepiej – powiedział Zbigniew Kmieć, Główny Ekspert ZPP ds. rolnictwa i żywności – Polacy byli coraz zamożniejsi i zaczęli częściej jadać na mieście, co miało bezpośrednie przełożenie na rozwój tego rynku.

Z uwagi na reperkusje pandemii koronawirusa, istnieje gigantyczne ryzyko nie tylko przerwania tego trendu, lecz wręcz załamania rynku gastronomii w Polsce. Sami przedsiębiorcy z branży pesymistycznie oceniają perspektywy dla branży w najbliższym okresie, podkreślając że mogą być zmuszeni do podejmowania najtrudniejszych decyzji, w tym tych o zamknięciu lokali.

Mając na uwadze trudną sytuację, szereg państw zdecydował się na objęcie gastronomii jednolitą, niską stawką VAT. Zdecydowały się na to m.in. Niemcy, Grecja, czy Bułgaria, zaś Rumunia rozważa objęcie gastronomii stawką 0%.

✅Również w Polsce powinniśmy podjąć taką decyzję – podkreśla Cezary Kaźmierczak.

Warto zauważyć, że zgodnie z nową matrycą VAT usługi gastronomiczne już są co do zasady objęte stawką 8%. Niestety, od reguły tej funkcjonuje szereg wyjątków.

✅Regularną, wyższą stawką objęte jest m.in. serwowanie napojów bezalkoholowych i alkoholowych, czy potraw z owocami morza – przypomniał Jakub Bińkowski, dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji ZPP – Z uwagi na strukturę przychodów punktów gastronomicznych, lecz również logikę systemu, zasadne byłoby objęcie całej gastronomii jednolitą stawką 8% bez wyjątków.

Eksperci ZPP podkreślają niepowtarzalny charakter usług gastronomicznych i ich pracochłonność. Wprowadzenie jednej, niskiej stawki VAT na wszystko w gastronomii doprowadziłoby do zwiększenia dochodowości restauracji. Dodatkowy zysk częściowo wróciłby do Skarbu Państwa w ramach podatku dochodowego, mógłby również zostać wykorzystany na spłatę subwencji udzielonych przez PFR.

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

 

Ryczałt a może jednak VAT?
Czytaj więcej
22.06.2020

Ryczałt a może jednak VAT?

Dzień dobry przy Poniedziałku.


☁️Za oknem dosyć pochmurno, a u nas na tapecie ciekawy case, który przewija się nie tylko u nas w Kancelarii, ale we wszystkich jakie znam, czyli CO WYBRAĆ RYCZAŁT CZY VAT❓


Pora się z tym tematem rozprawić, rozwikłać dylemat czy ryczałt czy jednak VAT i dlatego jesteśmy my ekipa Kancelarii Hejne & Zaremba, która dokładnie wytłumaczy Wam różnicę pomiędzy tymi określeniami.


A zatem mam nadzieję, że jeśli jesteś przedsiębiorcą i czytasz to o czym opowiadam poniżej, wówczas nigdy więcej idąc do swojej księgowej/księgowego nie zadasz standardowego pytania Ryczałt czy VAT.????


Za chwilę dowiesz się, że tu nie ma wyboru, nie ma wyjścia, gdyż są to dwa odmienne podatki i nie można tak po prostu sobie którykolwiek wybrać.


✅Czym zatem jest ryczałt?


Ryczałt jest odmianą podatku dochodowego i jest jednym z czterech podstawowych form opodatkowania takich jak: zasady ogólne, podatek liniowy, karta podatkowa.


Nie każdy podatnik może skorzystać z tej formy opodatkowania, wszystko zależy od tego czym się zajmuje i jeśli ustawa nie wyklucza korzystania z tej formy, to śmiało możemy się według niej rozliczać.
Ryczałt jest nietypową formą rozliczeń polegającą na tym, że podatek płacimy od przychodu, czyli od tego co uzyskaliśmy wystawiając fakturę czy paragon klientowi.


Czy ta forma rozliczeń jest korzystna? Bardzo często owszem jest, gdyż stawki ryczałtu bywają bardzo atrakcyjne i są następujące: 3%, 5.5%, 8.5%.,12,5% 17%, 20%.


✅ Czym jest podatek VAT?
– podatek od wartości dodanej, podatek pośredni, pobierany na każdym kolejnym etapie obrotu towarami lub usługami, którego konstrukcja zakłada brak kaskadowego nakładania się podatku poprzez zastosowanie mechanizmu odliczenia podatku pobranego w poprzednich etapach obrotu


Zatem zgłoszenie podatnika do VAT jest zupełnie innym procesem i nie ma nic wspólnego z wyżej omawianym ryczałtem.


Czy każdy musi być vatowcem❓


Absolutnie nie każdy, tutaj również jak to moje ulubione słowo brzmi" to zależy" czym się zajmujemy i jakie obroty generujemy w ciągu roku podatkowego.

 


❓Zatem czy mamy wybór pomiędzy ryczałtem a vatem❓


Przykro mi, ale nie❗️ To pytanie zupełnie nie powinno istnieć, gdyż tutaj nie mamy żadnego wyboru ;)


Podsumowując mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi następnym razem zabłyśniesz będąc u swojej księgowej/księgowego i nigdy takiego pytania nie zadasz, albo co możesz zrobić najlepiej to to, że będąc w jej towarzystwie zażartujesz z tego tematu, a gwarantuję Ci że punkty u księgowej/księgowego zdobyte/


Dobrego poniedziałku.

Księgowa kolegi
Czytaj więcej
08.06.2020

Księgowa kolegi

Księgowa kolegi? 

Sądzę, że dzisiejszy wpis wywoła duży usmiech na twarzy wszystkim księgowym, a przede wszystkim właścicielom biur rachunkowym, ale liczę też na to, ze poprzez wyrażenie mojej opinii o dzisiejszej niezwykłej bohaterce, część przedsiębiorców zastanowi się 3 razy zanim znowu wypowie słowa "księgowa kolegi".

Jak wiadomo każda branża, ma swój język, swoje życiowe przykłady, podobne dylematy, przeciwności losu, swoje żarty i tak też jest właśnie z branżą księgową. 

Nie znam właścieciela biura rachunkowego, księgowej czy księgowego w Polsce (a uwierzcie mi znam ich całkiem sporo), aby nie usłyszeli chociaż jeden jedyny raz w swoim życiu wyrażenia "księgowa kolegi".

Słyszymy bardzo często o tej mistycznej postaci podczas rozmów na temat, czy dany koszt możemy zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów, czy też nie możemy (w języku księgowym do KUP- koszty uzyskania przychodu)

 

Gdy doradzamy klientom, analizujemy czy dany koszt powinien, czy też nie powinien być zakwalifikowany do KUP, wtedy własnie słyszymy to magiczne "Pani Żaneto, ale księgowa kolegi to wrzuciła mu w koszty" :)

Tak tak, księgowa kolegi jest nieustraszona :)

 

Dlaczego w ogóle warto o tym mówić?

 

A no dlatego, gdyż często my księgowi, gdy słyszymy te słowa pojawia się w nas mówiąc delikatnie mała irytacja, ponieważ księgowa kolegi całkowicie podważa nasze zdanie na temat kwalifikowalnosci kosztu do KUP.

Ja osobiście uwielbiam rozmawiać, dewagować, pomagać w tym temacie, ale gdy słyszę magiczne słowo księgowa kolegi, pojawia się u mnie już nie irytacja, gdyż w swojej karierze zawodowej osiągnęłam już wiele i nauczyłam się doskonale opanowywać negatywne emocje, ale wywołuje to mój uśmiech na twarzy.

Dlaczego? Dlatego, ponieważ mnie osobiście nie interesuje fakt, co ma do powiedzenia księgowa kolegi, a zdecydowanie wolę opierać się na przepisach podatkowych, interpretacjach, czy orzecznictwach. 

Zatem podsumowując, proszę wszystkich przedsiębiorców, którzy czytają ten wpis o zaufanie dla nas księgowych czy doradców podatkowych.

Skoro wybraliście daną kancelarię podatkową, biuro rachunkowe, tzn. że podpisując z nimi umowę zaufaliście im, a zatem posłuchajcie proszę co mamy Wam do powiedzenia, postarajmy się wspólnie obrać bezpieczny kierunek, bo uwierzcie, gdy pojawi się któregoś pięknego dnia przemiła Pani bądź Pan z Urzędu skarbowego, aby zweryfikować to co do kosztów zakwalifikowaliśmy, wówczas księgowa kolegi nam nie pomoże....

Ale może jednak pomoże? Moi drodzy, bardzo Was proszę o to abyśmy wspólnie poszukali księgowej kolegi!!

 

Poniżej przedstawiam dane faktyczne na temat jej nadzwyczajnej osoby:

  • na pewno jest kobietą, ponieważ ani ja, ani moi znajomi nie słyszeli o księgowym kolegi, zawsze wymieniana jest tutaj płeć żeńska,
  • jest kobietą niesamowicie odważną,
  • jest bardzo kreatywna,
  • lekką ręką kwalifikuje do kosztów uzyskania przychodów praktycznie wszystkie wydatki klienta, w tym np. rower stacjonarny, by przedsiębiorca mógł swobodnie dojechać do klienta, wycieczkę do Egiptu dla całej rodziny,
  • kontrole z urzędu skarbowego są dla niej niestraszne,
  • za jej udziałem żaden przedsiębiorca nie musi płacić podatków.

Od wielu lat moim marzeniem jest to, aby ją poznać, aby ją dotknąć i zobaczyć, że faktycznie jest prawdziwa!

Proszę pomóżcie mi ją poszukać i udostępnijcie ten post!

Dziekuję i życzę dobrego tygodnia!

Przejrzyjmy swoje ubezpieczenia!
Czytaj więcej
04.06.2020

Przejrzyjmy swoje ubezpieczenia!

Dzisiejsze popołudnie spędzone w miejscu niesamowicie wyjątkowym, gdzie w towarzystwie książek, aromatycznej herbaty oraz wyśmienitego deseru można spędzić czas bardzo przyjemnie.
Ja wprawdzie książki nie czytałam, gdyż czas umilał mi Szanowny kolega Ubezpieczenia Maciej Wylandowski, który w sposób bardzo konkretny uświadomił mi, ze muszę przejrzeć swoje wszystkie polisy ubezpieczeniowe! Dobrego dnia/

Tymczasowe zniesienie zakazu handlu w niedzielę? My jesteśmy na tak!
Czytaj więcej
04.06.2020

Tymczasowe zniesienie zakazu handlu w niedzielę? My jesteśmy na tak!

Rada Przedsiębiorczości apeluje o czasowe zniesienie zakazu handlu w niedziele.

Dziewięć organizacji przedsiębiorców apeluje o otwarcie sklepów w niedziele w czasie stanu zagrożenia epidemicznego oraz przez 180 dni po jego odwołaniu.

✅Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Polska Rada Biznesu, ABSL, Pracodawcy RP, BCC, Związek Banków Polskich oraz Związek Rzemiosła Polskiego, które tworzą Radę Przedsiębiorczości, przekonują, że odmrażanie gospodarki, w momencie gdy pandemia wcale się nie kończy, ma jeden cel - ratowanie miejsc pracy i firm przed bankructwami. Jest to sytuacja absolutnie wyjątkowa, nie tylko ekonomicznie, ale i społecznie. Aby zminimalizować nadchodzący kryzys, a jednocześnie ochronić zdrowie Polaków, musimy poszukiwać odważnych rozwiązań.

Zamknięcie centrów handlowych doprowadziło tysiące firm i ich pracowników do dramatycznej sytuacji. Z dnia na dzień ich miejsca pracy zostały zamknięte, a firmy z każdym dniem traciły przychody. Ucierpiała na tym nie tylko branża handlowa, ale także dostawcy, podwykonawcy, gastronomia itd. To jedna z branż najciężej doświadczonych skutkami pandemii. Już wiemy, że w tym roku ich wyniki będą dużo niższe od zakładanych, co boleśnie odczują nie tylko pracownicy, ale cała gospodarka. Każdy impuls, który pozwoli branży handlowej nadrobić straty, jest dziś na wagę złota.

✅Otwarcie wreszcie galerii handlowych pozwoliłoby firmom powoli podnosić się z tej trudnej sytuacji. Jednak, choć centra są otwarte, to ryzyko zakażenia nie minęło. Wielu klientów, robiących zakupy w jednym czasie, oznacza zwiększone ryzyko dla zdrowia. Dlatego w naszym wspólnym interesie jest, aby czas pracy galerii handlowych był jak najdłuższy.

Rada Przedsiębiorczości apeluje więc o otwarcie sklepów w niedzielę w czasie stanu zagrożenia epidemicznego oraz przez 180 dni po jego odwołaniu. Zawieszenie zakazu handlu pozwoli ochronić większą liczbę miejsc pracy w handlu i branżach ściśle z nim współpracujących, zwiększy sprzedaż oraz poprawi bezpieczeństwo sanitarne w czasie zakupów.

Oczywiście ważne jest również zabezpieczenie interesów pracowników. Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę miało właśnie taki cel. Wierzymy jednak, że podejmując dialog ze związkami zawodowymi, jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania przychylne interesom pracowników, które jednocześnie uratują miejsca pracy Polaków i ograniczą ryzyko epidemiczne - podkreśla Rada Przedsiębiorczości.

Źródło:Konfederacja Lewiatan

To jak to jest z tą motywacją do pracy?
Czytaj więcej
01.06.2020

To jak to jest z tą motywacją do pracy?

Poniedziałkowo motywująco :) 

Mój dzisiejszy post jest efektem piątkowego spotkania ze znajomymi, którzy również prowadzą biuro rachunkowe w jednym z Polskich miast.


Zadano mi więc pytanie: "Żaneta jak TY motywujesz zespół, aby chciał pracować?"


Ha! Pytanie dla mnie bardzo ważne, bo w zasadzie od kiedy prowadzę firmę nie robię nic innego jak udoskonalam cały ten proces.

I odpowiem tak jak myślę, jak czuję.... nie książkowo, a z sercem.


Można w życiu przeczytać wiele książek o motywowaniu zespołu, można skończyć wiele kursów, można odbyć wiele rozmów z mentorami, coachami, ale jak dla mnie najważniejsze to jest to, aby przede wszystkim być świadomym tego jakim jest się szefem i też zadać sobie pytanie, czy chciałbyś/chciałabyś mieć takiego szefa jakim Ty jesteś?


Pamiętam jak na początku mojej kariery księgowej mój ówczesny szef wiele razy mi powtarzał: "Żaneta pamiętaj klient jest najważniejszy". Miałam wtedy 20 pare lat i w zasadzie to był początek mojej kariery w księgowości i na prawdę wierzyłam w te słowa. I tak jak klient przyniósł mi dokumenty 20 dnia miesiąca o godzinie 13:00, to nawet nie odważyłam się wyjść z pracy o 15:00, tylko siedziałam do późnych godzin wieczornych, aby klientowi podać wyniki, bo przecież on był najważniejszy!
Nie buntowałam się w zasadzie wcale, bo nie miałam żadnego innego przykładu jak powinnam pracować, zatem na tamten moment wydawało mi się to całkowicie normalne. Faktem jest to, że w tamtym czasie nie posiadałam rodziny i dzieci, jedynie studia zaoczne były moim bardzo obciążającym zajęciem, więc nie miałam nawet powodu by się z tymi myślami bić. Oczywiście o odebraniu nadgodzin nie było mowy.


Następnie trafiałam na różnych innych pracodawców, jeden u którego pracowałam zaledwie 9 miesięcy (na czas zastepstwa jednej z dziewczyn) tak wspaniale mnie potraktował, że na zakończenie współpracy otrzymałam premię w wysokości 3 pensji... i słowo dziękuję! Zespół pożegnał mnie w taki sposób, że to tej pory pamiętam łzy rozpaczy. Był to dla mnie ogromny szok, gdyż pierwszy raz w życiu ktoś mnie tak docenił.

Na końcu mojej drogi pracownika trafiłam na firmę, która dała mi w zasadzie wszystko o czym można marzyć!! Przede wszystkim dali mi ogromne zaufanie, szacunek, dzięki tej firmie mogłam rozwinąć skrzydła! Szkolenia, spotkania integracyjne, ciekawe projekty w pracy, dobrą płacę, zrozumienie, stanowisko kierownika w bardzo młodym wieku (ale przy tym dużą odpowiedzialność), a nawet możliwość uczestniczenia w oficjalnym wejściu na giełdę tej spółki (całym zespołem pojechaliśmy do Warszawy na GPW patrząc jak Prezes odbiera stateutkę), ale co też najważniejsze, w tej firmie na szczęście mogłam zostać szczęśliwą i spokojną mamą, bez obaw czy ta praca będzie na mnie czekac czy nie. Oczywiście, że ją miałam wszyscy na mnie czekali!


Wojtku, Michale dziękuję Wam bardzo za wszystko! To chyba ja nigdy Wam nie podziękowałam, a dzisiaj przy okazji pisania tego postu to czynię, bo wiem że gdyby nie firma do której oboje mnie przyjęliście (pamiętam jak dziś moją rozmowę kwalifikacyjną :) mega się stresowałam :)) to pewnie nie byłabym tak szybko w tym miejscu, w którym jestem. Dziękuję!!!! Wiecie, że jesteście wspaniali?


Odchodząc z tej firmy otwierając, biuro rachunkowe wiedziałam już jaki zespół chciałabym stworzyć. Obiecałam sobie, że zrobię wszystko, aby osoby które będą u mnie pracować czuły się tak jak ja czułam się w firmie moich marzeń.

Dziś też wiem, że dla mnie to zespół jest najważniejszy, bo, jeśli zadbam, o nich to oni wówczas zadbają o klientów. 

Czy mi się to udało? Nie mogę tego ocenić sama, tutaj trzeba byłoby zapytać mój zespół :) Ale myślę sobie nieskromnie, że czuję się w dużej zgodzie z samą sobą, że najnormalniej w świecie dziś z pełną świadomością mówię tak. Czuję, po moim zespole, po ich uśmiechach, po tym jak się lubią, jak integrują, jak wspólnie rozmawiają, jedzą wspólne obiady, po tym jak lubią wspólne imprezy organizowane już teraz co kwartał, jak chętnie uczestniczą w konkursach wewnętrznych których mamy sporo, jak wzajemnie się szanują i pomagają sobie, jak wspólnie ze mną kupują kosmetyki przez internet w trakcie pracy i wiedzą, że nie mam z tym najmniejszego problemu :), jak wiedzą, że zawsze w trakcie pracy mogą załatwić swoje sprawy prywatne, że dbam o ich zdrowie poprzez organizowane masaże, kupione abonamenty sportowe, czy pakiety zdrowotne, czy co tydzień owoce, że dbam o ich rozwój, i że wiedzą iż jestem im bardzo wdzięczna za wszystko!

Czy jestem idealna? Oczywiście, że nie, ale mocno pracuję, aby być coraz to lepszym szefem i człowiekiem.


Ktoś mi kiedyś powiedział :"Ja nie wiem Żaneta daje ludziom kasę a oni i tak nie chcą pracować nie mają motywacji". I tu właśnie jest klucz. Oczywiście, że ludzie przychodzą do pracy dla pieniędzy! Każdy chce zarobić pieniądze to całkowicie normalnie, ale pytanie czy to najważniejsze? Otóż moim zdaniem nie, bo oprócz pieniędzy musi się jeszcze wydarzyć " to coś" ale to coś każdy musi odkryć sam!


A na koniec zadam Ci pytanie drogi Szefie? 


Czy jesteś takim szefem, o jakim byś marzył gdybyś był jego pracownikiem? I z tym pytaniem szczerze Ciebie zostawiam na caaaaały tydzień, życząc Ci tego, abyś miał zespół marzeń jaki ja mam obecnie.


Dobrego poniedziałku dla wszystkich!!

 

Tarcza antykryzysowa 3.0
Czytaj więcej
19.05.2020

Tarcza antykryzysowa 3.0

      Większa liczba przedsiębiorców nie zapłaci ZUS

  • Tarcza 3.0 rozszerza (po raz kolejny) krąg podmiotów zwolnionych z należności do ZUS. Tym razem o zwolnienie z opłacania składek (za kwiecień i maj) będą mogły ubiegać się osoby opłacające je na własne ubezpieczenia, których przychód był wyższy niż 300 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r. (czyli 15 681 zł). Warunkiem jest to, by ich dochód z tej działalności, uzyskany w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie, nie był wyższy niż 7 tys. zł. Skorzystają na tym przedsiębiorcy, którzy mają duże koszty prowadzenia działalności, a jednocześnie ich dochód nie jest wysoki.,
  • Kolejna grupa zyskująca na nowej tarczy to osoby korzystające z ulgi na start. One będą mogły ubiegać się o zwolnienie z ubezpieczenia zdrowotnego (za kwiecień i maj). Osoby te muszą jednak rozpocząć prowadzenie działalności przed 1 kwietnia 2020 r., a ich przychód uzyskany w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie, nie może być wyższy niż 300 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r. (15 681 zł). Gdyby przychód był jednak wyższy, możliwość skorzystania z pomocy będzie uzależniona od dochodu uzyskanego w pierwszym miesiącu, za który jest składany wniosek o zwolnienie. Nie może on być wyższy niż 7 tys. zł.,
  • Wydłużenie terminów obowiązujących przedsiębiorców z tytułu sprawozdań oraz obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy o odpadach – szereg przepisów ułatwiających wywiązywanie się z obowiązków firmom gospodarującym odpadami (m.in. w zakresie rejestru Bazy Danych Odpadowych),

  • Mikropożyczka - będą mogli z niej skorzystać również Ci podatnicy, którzy mieli działalność przed 1 kwietnia 2020 roku.

  • Podatek od seriali”
    W ustawie o kinematografii wprowadzona zostaje nowa danina publiczna w postaci 1,5% przychodu uzyskanego z opłat umożliwiających korzystanie z portali usług medialnych (portale świadczące usługi VOD) w Polsce na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. (NETFLIX), zatem proszę się nie zdziwić, że Netflix delikatnie podniesie opłaty,

  • Zniesienie opłat za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych - ma to być pomoc dla działalności turystycznych,

  • Tarcza 3.0 znosi też zawieszenie terminów procesowych i sądowych, wprowadzone na czas epidemii.To oznacza rozpoczęcie bądź wznowienie biegu tych terminów. Zaktualizuje się obowiązek zachowania terminu choćby wniesienia apelacji.
Tarcza antykryzysowa 2.0
Czytaj więcej
19.05.2020

Tarcza antykryzysowa 2.0

↘️↘️Tarcza Antykryzysowa 2.0 - nowe instrumenty wsparcia z ZUS

✏️Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazał nowe rozwiązania przewidziane w ustawie o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 tzw. Tarcza Antykryzysowa 2.0.

Nowe rozwiązania przewidują rozszerzenie pomocy dla przedsiębiorców oraz osób wykonujących umowy cywilnoprawne w zakresie:

???? świadczenia postojowego, które:
????będzie mogło być wypłacone ponownie, ale nie więcej niż trzy razy,
????będzie mogło być wypłacone po raz kolejny na podstawie oświadczenia osoby uprawnionej, której wypłacono już wcześniej świadczenie postojowe,
????będzie mogło być wypłacone po raz kolejny, nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty wcześniej przyznanego świadczenia postojowego.
Warunkiem przyznania kolejnego świadczenia postojowego będzie oświadczenie przedsiębiorcy lub osoby wykonującej umowę cywilnoprawną, że sytuacja materialna wykazana we wcześniejszym wniosku nie uległa poprawie.

W przypadku świadczeń postojowych dla osób prowadzących działalność przyznawanych po raz pierwszy (również tych, w sprawie których wnioski zostały już złożone od 1 kwietnia 2020 r.) nie będzie obowiązywał warunek granicznej kwoty przychodu czyli warunek, że przychód uzyskany w miesiącu przed miesiącem, w którym składany jest wniosek o świadczenie postojowe, nie może przekroczyć kwoty wyliczonej jako 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z FUS obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

W przypadku świadczeń postojowych dla osób realizujących umowy cywilnoprawne przyznawanych po raz pierwszy, będzie obowiązywał warunek wykonywania umowy zawartej przed 1 kwietnia a nie jak dotychczas przed 1 lutego.

????zwolnienia z opłacania składek za okres marzec, kwiecień i maj 2020 r., które będzie:
????rozszerzone na firmy zatrudniające od 10 do 49 osób,
????rozszerzone o płatników będących spółdzielnią socjalną.
W przypadku firm zatrudniających od 10 do 49 osób, zwolnieniem będzie objęte 50% łącznej kwoty nieopłaconych należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za dany miesiąc.

Zarówno w przypadku firm zatrudniających od 1 do 9 osób jak i dla firm zatrudniających od 10 do 49 osób, zwolnienie będzie przysługiwało płatnikowi składek, który rozpoczął prowadzenie działalności:

????przed dniem 1 lutego 2020 r. i który na dzień 29 lutego 2020 r. zgłosił do ubezpieczeń wymaganą liczbę ubezpieczonych,
????w okresie od 1 lutego do 29 lutego i który na dzień 31 marca 2020 r. zgłosił do ubezpieczeń wymaganą liczbę ubezpieczonych,
????w okresie od 1 marca do 31 marca i który na dzień 30 kwietnia 2020 r. zgłosił do ubezpieczeń wymaganą liczbę ubezpieczonych.
Do liczby ubezpieczonych nie będzie się wliczać pracowników młodocianych.

Natomiast płatnik składek - spółdzielnia socjalna będzie mogła być całkowicie zwolniona z obowiązku opłacania składek za okres marzec, kwiecień i maj 2020 r. wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za ten okres, jeżeli była zgłoszona jako płatnik składek w ZUS przed dniem 1 kwietnia 2020 r. bez względu na liczbę zatrudnianych osób.

W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, płatników zatrudniających od 1 do 49 osób zwolnienie za marzec będzie można również uzyskać jeśli składka za ten miesiąc została już opłacona.

????odstąpienia od pobierania odsetek za zwłokę dla należności za okres od stycznia 2020 r.
Rozwiązanie to będzie przeznaczone dla płatników składek, którzy mają trudności w terminowym opłaceniu składek w następstwie COVID-19. Będą oni mogli skorzystać z odstąpienia od pobierania odsetek za zwłokę od składek za okres od stycznia 2020 r. Ulga ta będzie dotyczyła wszystkich płatników składek - nie ma znaczenia wielkość przedsiębiorstwa.

Odstąpienie od pobierania odsetek będzie możliwe w sytuacji, gdy:

????składki już zostały opłacone, ale po ustawowym terminie płatności i w związku z tym powstały odsetki;
????nie zostały jeszcze opłacone składek, a upłynął już ich termin płatności.

Źródło: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Przedsiębiorca chroniony jak konsument
Czytaj więcej
04.05.2020

Przedsiębiorca chroniony jak konsument

W dniu 26 lutego 2020 r. w Ministerstwie Rozwoju odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Doskonalenia Regulacji Gospodarczych. Tematyka posiedzenia objęła omówienie zmian w Kodeksie cywilnym oraz ustawie o prawach konsumenta wchodzących w życie od 1 czerwca br. W wyniku wprowadzonych zmian przepisów - jednoosobowe firmy osób fizycznych uzyskają ochronę przewidzianą dla konsumentów w zakresie stosowania klauzul niedozwolonych prawem, rękojmi za wady oraz możliwości odstąpienia od umowy zawartej elektronicznie lub poza lokalem przedsiębiorstwa.

 

Posiedzeniu przewodniczył Marek Niedużak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Uczestniczyli w nim m.in. przedstawiciele organizacji pracodawców, Naczelnej Rady Adwokackiej i Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Związek Rzemiosła Polskiego reprezentowany był przez Elżbietę Lutow i Jarosława Romaniuka z Zespołu Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Jak wynika ze zmian Kodeksu cywilnego, określone uprawnienia, dotąd przyznawane konsumentom, będą także stosowane wobec przedsiębiorców osób fizycznych zawierających umowy bezpośrednio związane z ich działalnością gospodarczą. Warunkiem jest, aby z ich treści wynikało, że nie posiadają one dla nich charakteru zawodowego. Ma to przede wszystkim wynikać z przedmiotu wykonywanej działalności, określonej w CEiDG.

 

Uczestnicy spotkania zgodnie twierdzili, że nowe przepisy budzą wątpliwości i mogą być różnie interpretowane przez obie strony transakcji. Zwracano uwagę, że przy praktyce nadmiernego rozbudowywania przez przedsiębiorców wpisów PKD, określających nie tylko faktycznie prowadzoną działalność, nowe przepisy będzie można stosować w każdej działalności. Najwięcej problemów zgłaszano w związku z umowami zawieranymi na odległość (e-commers) oraz leasingu. Nie wiadomo, jak rozstrzygać, czy dany zakup jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Postulowano wydanie przez Ministerstwo Rozwoju objaśnień, które rozwiałyby zgłaszane wątpliwości.

 

Elżbieta Lutow zwróciła uwagę, że potrzebne jest rozstrzygnięcie, co w praktyce oznacza, że „dana umowa będzie miała charakter zawodowy”, tak aby wyraźnie wyjaśnić, że chodzi wyłącznie o zakupy produktów lub usług, w przypadku których nabywca występuje jako profesjonalista i jest zdolny w momencie zakupu prawidłowo ocenić jakość i cechy nabywanego przedmiotu. Tak aby nie interpretowano tego przepisu na niekorzyść nabywców.

 

Przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju przyjęli uwagi uczestników spotkania i zadeklarowali podjęcie działań prowadzących do usunięcia zgłaszanych wątpliwości przed wejściem w życie nowych przepisów.

 

Link na Facebooku

 

Źródło: Związek Rzemiosła Polskieg

H&Z Sp. z o.o. S.K.

ul. Pilotów 19 U 4-5,
80-460 Gdańsk

sekretariat@hejne.pl

58 58 58 913